Corruption Perceptions Index 2018

Rank

73 / 180

i
A country's rank indicates its position relative to the other countries in the index. Learn more.

Score

43 / 100

i
A country or territory’s score indicates the perceived level of public sector corruption on a scale of 0 (highly corrupt) to 100 (very clean). Learn more.

Contact our chapter

استطلاع رأي بشأن الفساد في الشرق الأوسط وشمال إفريقيا سيصدر في 11 كانون الأول/ديسمبر

Helpdesk Answer

Corruption in the Middle East and North Africa: Regional Trends and Country Spotlights from the 2019 Global Corruption Barometer

What people think: corruption in the Middle East & North Africa

Momentum has been building against corruption for years in the Middle East and North Africa. From Lebanon and Sudan, where millions of people took to the streets earlier this year to speak out against their governments, to the Arab revolutions that toppled corrupt leaders nearly a decade ago, people are fed up with rampant corruption across the region.

Wasta: How personal connections are denying citizens opportunities and basic services

In many Arab countries the use of personal connections, or “wasta” in Arabic, is a common practice and a social norm. People use their family or social contacts to skip the line and gain quicker and better access to basic goods and services. How much you can increase the speed and quality of your service often depends on who you know – the higher the better, of course.

Helpdesk Answer

What works in anti-corruption programming: Lessons from the Middle East and North Africa region

Lack of political integrity is undermining trust in democracy in Middle East and North Africa

The Global Corruption Barometer – Middle East and North Africa 2019 reveals that leaders in the region are perceived as acting in their own self-interest at the expense of the citizens they are meant to serve. This has serious consequences for trust in democratic institutions.

Despite clamour for change, citizens think corruption is worsening in the Middle East and North Africa

Helpdesk Answer

Best practices in business integrity support provided by investment promotion agencies

آراء المواطنين:  الفساد في منطقة الشرق الأوسط وشمال أفريقيا

لقد تزايد زخم التنديد بالفساد خلال السنوات الماضية في منطقة الشرق الأوسط وشمال إفريقيا. وضاق الناس ذرعا بالفساد المستشري في مختلف أنحاء المنطقة، من لبنان والسودان، حيث خرج ملايين الناس إلى الشوارع في مطلع هذا العام للتنديد بصوت عال بممارسات حكوماتهم، إلى الثورات العربية التي أطاحت بالزعماء الفاسدين منذ زهاء عشر سنوات.

Global Corruption Barometer: Middle East and North Africa 2019

الرشوة الجنسية: منطقة الشرق الأوسط وشمال إفريقيا

على الرغم من تفاوت التقدم المُحرز على مستوى حقوق المرأة في مختلف أنحاء الشرق الأوسط وشمال إفريقيا، شهدت المنطقة زخما إيجابيا تنامى تدريجيا خلال العقد الماضي. إذ أصبح عدد أكبر من النساء يُعبّرن عن أنفسهن داعيات إلى تعزيز تمثيل المرأة في الحكومة وتجريم العنف المنزلي وتحقيق المساواة في الحقوق للنساء والفتيات، إلى جانب عدد من المسائل الأخرى التي تهم المرأة. وتُناضل النساء في مختلف دول المنطقة من أجل إعلاء كلمتهن.

حرمان المواطنين من مختلف الفرص والخدمات الأساسية  بسبب استغلال آخرين لعلاقاتهم الشخصية

يُعتبر استغلال العلاقات الشخصية في البلدان العربية، أو ما يُعبّر عنه بالواسطة، مُمارسة منتشرة ومُتعارف عليها اجتماعيا. إذ يستغل مختلف الأشخاص علاقاتهم الأسرية أو الاجتماعية لعدم الوقوف في الصف وللوصول على نحو أسرع وأفضل إلى المدارس أو الجامعات أو المستشفيات أو الوظائف، و"لتعجيل" الإجراءات الإدارية في المؤسسات الحكومية مثل تجديد وثائق الهوية أو شهادات الميلاد. وتعتمد عادة سرعة حصولك على الخدمة وجودتها على الشخص الذي تعرفه؛ فبطبيعة الحال، كلما كان في منصب أعلى كان ذلك أفضل لك.

غياب النزاهة السياسية يُقوّض ثقة سكان منطقة الشرق الأوسط وشمال إفريقيا في الديمقراطية

في مشهد أعاد إلى الأذهان لمحات من الربيع العربي الذي اندلع أوائل سنة 2010، شهد عدد من الدول في الشرق الأوسط وشمال إفريقيا مؤخرا خروج المحتجين للتعبير عن غضبهم ضد حكوماتهم. ونزل المواطنون إلى الشوارع من فرط ما أصابهم من إحباط جراء الإفلات من العقاب الذي يتمتع به قادتهم المتورطون في الفساد والذين لا يتحلون بالنزاهة السياسية.

Chapter Info

Transparency Maroc

24 Blvd de Khouribga, 3e étage
Casablanca 20 000

T: +212-22-542 699
F: +212-22-451 391
E: transparency@menara.ma
Website: http://www.transparencymaroc.ma/index.php

Mr Abdessamad Saddouq
Secretary General

Follow us on Social Media