الشفافية الدولية تعتبر الإجراء الأولي لتصديق السعودية على اتفاقية مكافحة الفساد خطوة جيدة

Issued by Transparency International Secretariat



رحبت منظمة الشفافية الدولية بالاجراءات الأولية لتصديق  المملكة العربية السعودية على إتفاقية الامم المتحدة لمكافحة الفساد وتطبيقها في الاطار المحلي  حيث تعتبر خطوة مبدئية لتعزيز الشفافية والمسائلة في المملكة.

وصرحت هيوغت لابيل ، رئيسة مجلس الشفافية الدولية أن "تصديق المملكة العربية السعودية للإتفاقية يعتبر خطوة هامة للغاية في تعهد المملكة لمكافحة الفساد والشفافية والمسائلة ضمن الإطار العالمي. ويجب على المجتمع المدني السعودي والحكومات الاقليمية والشركاء الدوليين التعاون مع الحكومة السعودية في تطبيق تدابير فعالة لمكافحة وباء الفساد محلياً".

 وحتى الآن إنضمت ١٦٥ دولة إلى الاتفاقية منذ انشائها في العشرة سنين الماضية في جهود للتخلص من الصفقات السرية والرشاوى وسوء إستخدام السلطة. حيث وقعتالمملكة السعودية العربية على الاتفاقية عام ٢٠٠٤. 

 إن تحدي مكافحة الفساد يتطلب تقديم معلومات في مناخ بناء يضمن حماية المبلغين عن الفساد وحرية الرأي وحق الوصول إلى المعلومة بالإضافة إلى مجتمع مدني له كيان واضح. 

 وفي مايو /  ايار٢٠١١ أنشأت السعودية "الهيئة الوطنية لمكافحة الفساد"بهدف مكافحة الفساد الاداري والمالي. ويجب أن يكون أحد المهام الرئيسية للهيئة الممولة تمويلا جيدا تطبيق معايير الشفافية وادماج شتى فصائل المجتمع.

وحيث قامت الحكومة السعودية في السنوات الماضية باستثمار مليارات الريالات في مشروعات في المجالات العلمية والصناعية والتوظيف وغيرها، فإن إنشاء هيئة لمكافحة الفساد يمكن الحكومة من توفير المال العام و التأكد من فعالية ونجاح هذه المشاريع، لذا على الحكومة أن تركز على تعزيز معايير الشفافية في الميزانية العامة والعطاءات.

وتصاف هذا العام الذكرى العاشرة على دخول الإتفاقية الدولية حيز النفاذ حيث تعتبر إنجازا عالميا رائدا في مجال مكافحة الفساد. ومازالت المانيا واليابان الدولتان الوحيدتان في مجموعة العشرين اللتان لم تصادقا على الاتفاقية. 

 

 


For any press enquiries please contact

كريس ساندرس
مدير الإتصالات
+49 30 34 38 20 666
.(JavaScript must be enabled to view this email address)

Latest

Support Transparency International

On trial for corruption: Teodoro Obiang, son of the president of Equatorial Guinea

In the first case brought by civil society in France, Teodoro Nguema Obiang Mangue, the son of the president of Equatorial Guinea, is on trial for corruption.

Corruption Reporting Award: Honouring investigative journalism

For the third year Transparency International has sponsored the Corruption Reporting Award as part of the One World Media Awards. Check out this year's winner, Stealing Paradise, a shocking investigation into corruption, intimidation and the sale of idyllic islands in the Maldives.

Glass quarter full? The state of global anti-money laundering in four charts

Out of the hundreds of commitments governments have made to fight corruption and money laundering, one of the easiest to keep track of is to implement the global anti-money laundering standards.

Ukraine takes important first step towards ending corporate secrecy

Ukraine has taken a first step in the fight against corporate secrecy and corruption by agreeing to share data on who ultimately owns and controls Ukrainian companies.

Who doesn’t know the Cayman Islands is a great place to hide money? The Cayman Islands

In May, the Cayman Islands government quietly released a report that just about acknowledges the country's deficiencies at thwarting money laundering.

Your ideas welcome: help us set higher standards in state-owned companies

We need your help to draw up principles for fighting corruption in state-owned enterprises. Please share your ideas!

Brazil: Open data just made investigating corruption easier

All of the official documentation of from Brazil’s biggest corruption scandal – Operation Car Wash or Lava Jato – is now available to search easily online.

Social Media

Follow us on Social Media

Would you like to know more?

Sign up to stay informed about corruption news and our work around the world