الشفافية الدولية تدعو البحرين لوقف مضايقة نشطاء مكافحة الفساد

منع رئيس جمعية الشفافية في البحرين من السفر لحضور اجتماعات الأمم المتحدة لحقوق الإنسان

Issued by Transparency International Secretariat



دعت منظمة الشفافية الدولية اليوم حكومة البحرين لرفع حظر السفر عن السيد شرف الموسوي، الرئيس الحالي لجمعية البحرينية للشفافية وهي فرع المنظمة في البحرين.

وهذه هي المرة الثانية التي تقوم فيها السلطات البحرينية بمنع السيد شرف من السفر، حيث تم بالأمس منعه من مغادرة البحرين أثناء محاولته السفر الى بيروت لحضور اجتماعات تتعلق بتنفيذ اهداف التنمية ٢٠٣٠، دون إبداء الأسباب.

ويأتي هذا المنع أيضا قبيل ترتيبات السفر لحضور اجتماعات مناقشة تقرير البحرين في الاستعراض الدوري الشامل وذلك في الدورة السابعة والعشرين لمجلس حقوق الإنسان في الأول من مايو في جينيف.

كما تم منعه من السفر العام الماضي مرتين قبيل الدورة 33 والدورة 34 لمجلس حقوق الانسان.

تدين منظمة الشفافية الدولية بشدة الترهيب والتضييق الذي يتعرض له باستمرار نشطاء مكافحة الفساد والمدافعين عن حقوق الإنسان في البحرين.

كما تم استدعاء اليوم السيد عبد النبي العكري، الرئيس السابق لجمعية البحرينية للشفافية، وعدد من المدافعين عن حقوق الانسان من قبل النيابة العامة للتحقيق معهم دون إعطاء أي توضيحات.

وتدعو منظمة الشفافية الدولية الحكومة إلى إظهار دعمها للمجتمع المدني ووقف التضييق الذي يتعرض له النشطاء والتمسك بالالتزامات التي قطعتها حكومة البحرين على نفسها في السابق لحماية حرية التعبير عن الرأي والتجمع بما في ذلك نشطاء المجتمع المدني.

صادقت البحرين على اتفاقية الأمم المتحدة لمكافحة الفساد في عام 2010. والمادة 13 من الاتفاقية على وجه التحديد تحمي دور المجتمع المدني في مكافحة الفساد. نطالب الحكومة إعادة تأكيد هذا الالتزام من خلال إلغاء حظر السفر الذي يقيد النشطاء وضمان سلامة هؤلاء الذين يرفعون صوتهم عاليا عندما يرون الفساد والظلم.


For any press enquiries please contact

ديبورا أونغر
+44 7432 166622
.(JavaScript must be enabled to view this email address)

Latest

Support Transparency International

The theme for the 18th edition of the International Anti-Corruption Conference (IACC) is announced

Building on the priorities set out in the Panama Declaration, the 18th IACC in Denmark from 22 to 24 October 2018 will move the pledge of acting together now to concrete action.

A new home for our corruption research

Transparency International is excited to announce the launch of the Knowledge Hub, a dedicated online space for our research.

Pardon me? Presidential clemency and impunity for grand corruption

Recent events in Brazil and Peru have shone a spotlight on the issue of presidential pardons in cases of grand corruption. Read more to find out the best practices that legislators can use to ensure that pardons are not abused for political purposes.

Stopping Dirty Money: the Global Effective-O-Meter

As of December 2017, global effectiveness at stopping money laundering stands at 32% effectiveness.

Corruption in the USA: The difference a year makes

A new survey by Transparency International shows that the US government has a long way to go to win back citizens’ trust.

Anti-Corruption Day 2017: Empowering citizens’ fight against corruption

The 9 December, is Anti-corruption Day. A key part of Transparency International’s work is to help people hold their governments to account. Have a look at what we've been doing around the world!

Digital Award for Transparency: Honouring digital initiatives to fight corruption

The Digital Award for Transparency awards individuals and civil society organisations who have developed digital technology tools used to fight corruption. The award aims at strengthening and promoting existing initiatives that promote good governance through three categories: Open Data, Citizen Engagement and Anti-Corruption Tools.

Social Media

Follow us on Social Media

Would you like to know more?

Sign up to stay informed about corruption news and our work around the world