OGP debe priorizar la lucha contra la corrupción en América Latina

Issued by Transparency International Secretariat



Transparency International - la organización de sociedad civil que lidera la lucha contra la corrupción a nivel global –  y sus capítulos en América Latina hacen un llamado urgente a la Alianza por el Gobierno Abierto (OGP por sus siglas en inglés), a priorizar la lucha contra la corrupción como eje principal en los planes de acción nacionales y subnacionales de la región.

La corrupción es uno de los principales problemas a los que se enfrentan los habitantes de América Latina y una de las principales barreras para alcanzar el desarrollo sostenible. De acuerdo con el Barómetro Global de la Corrupción lanzado en 2017, la mayoría de los latinoamericanos considera que el nivel de corrupción aumentó en el último año. La indignación social que generó la investigación Lava Jato y la confesión de Odebrecht en muchos países, sumado a múltiples casos de gran corrupción que han venido haciéndose públicos en la región, reflejan esta realidad.

Este caso, junto a la difusión de los Papeles de Panamá, los Papeles de Paraíso y a escándalos nacionales, exponen las debilidades en aspectos cruciales como el financiamiento político, los sistemas de contrataciones públicas y la regulación del papel de intermediarios y facilitadores de la corrupción. También evidencian los desafíos que implica enfrentarse a la corrupción en un mundo en el cual los corruptos y sus prácticas están globalizados.

En este contexto los espacios regionales en general, y OGP en particular, no pueden ponerse de lado frente a la necesidad de frenar el flagelo de la corrupción en la región. A pesar de que desde su creación en el año 2011, OGP ha buscado que los gobiernos sean más transparentes, rindan cuentas y mejoren la calidad de respuesta hacia los principales problemas que enfrentan sus habitantes, a la fecha solamente 4% de los 866 compromisos asumidos por los gobiernos latinoamericanos pueden catalogarse como parte de la lucha contra la corrupción. Esta proporción no considera la calidad de los mismos.

Por este motivo Transparency International y sus capítulos en la región piden a OGP que asuma mayor protagonismo en la lucha contra la corrupción exigiendo a sus Estados miembros la adopción y el efectivo cumplimiento de compromisos anticorrupción, ambiciosos, innovadores y medibles a nivel nacional y subnacional.

La madurez alcanzada por la plataforma y la experiencia de las organizaciones de sociedad civil luego de más de 6 años de trabajo demuestra que OGP ha llegado a un punto de inflexión a partir del cual debe dar un salto cualitativo y cuantitativo en esta dirección.


For any press enquiries please contact

Michael Hornsby
T. +49 30 3438 20 666
E: .(JavaScript must be enabled to view this email address)

Latest

Support Transparency International

#18IACC: Call for workshop proposals now open!

The 18th edition of the International Anti-Corruption Conference to take place in Copenhagen from 22-24 October 2018 is thrilled to announce that the call for workshop proposals is now open. Help us shape the #18IACC agenda! Anyone interested in the fight against corruption is welcome to submit a proposal.

Journalists for Transparency (J4T)

Journalists for Transparency (J4T) is a collective of journalists and storytellers that seeks to explore issues of transparency and corruption around the globe. Check out their latest stories here! 

Promise and peril: blockchain, Bitcoin and the fight against corruption

Bitcoin and the blockchain technology that drives it are among the most disruptive digital innovations to have emerged in recent years. We take a look at the potential of blockchain in anti-corruption efforts.

Former vice-president on trial: a watershed moment for Portugal and Angola

Manuel Vicente is the former head of the all-powerful Angolan state oil company Sonangol and was, until a few months ago, the vice-president of Angola. Now he is the main target of a high-profile corruption case in Lisbon.

The theme for the 18th edition of the International Anti-Corruption Conference (IACC) is announced

Building on the priorities set out in the Panama Declaration, the 18th IACC in Denmark from 22 to 24 October 2018 will move the pledge of acting together now to concrete action.

A new home for our corruption research

Transparency International is excited to announce the launch of the Knowledge Hub, a dedicated online space for our research.

Pardon me? Presidential clemency and impunity for grand corruption

Recent events in Brazil and Peru have shone a spotlight on the issue of presidential pardons in cases of grand corruption. Read more to find out the best practices that legislators can use to ensure that pardons are not abused for political purposes.

Stopping Dirty Money: the Global Effective-O-Meter

As of January 2018, global effectiveness at stopping money laundering stands at 32% effectiveness.

Corruption in the USA: The difference a year makes

A new survey by Transparency International shows that the US government has a long way to go to win back citizens’ trust.

Social Media

Follow us on Social Media

Would you like to know more?

Sign up to stay informed about corruption news and our work around the world