الجمعية البحرينية للشفافية تدعو المرشحين لتبني برامج مكافحة الفساد ضمن برنامجهم الانتخابي

Issued by Bahrain Transparency Association



  تعتبر الجمعية البحرينية للشفافية إن مهمة مكافحة الفساد يجب ان تكون من ضمن أولى أولويات مجلس النواب في دورته القادمة، التي ستبدأ قبل نهاية هذا العام. ويعتبر مجلس النواب هي الجهة التي خولها الدستور مراقبة أداء السلطة التنفيذية. وحيث ان الأعضاء المرشحين يعتبرون الممثلين لناخبيهم. لذلك تدعو الجمعية البحرينية للشفافية ان يتضمن برنامج المرشحين تعهد بالعمل على مكافحة الفساد، والإصرار على متابعة تنفيذ توصيات ديوان الرقابة المالية والإدارية التي وردت في تقاريره السابقة، وتدعوا الشفافية، استخدام النواب للأدوات الدستورية في مراقبة اداء السلطة التنفيذية الممثلة في مسائلة الوزراء في أدائهم كل في مجال اختصاصه. إن تخلي النواب بشكل طوعي عن ممارسة هذا الدور الذي منحهم اياه الدستور يعتبر عيباً ومثلماً كبيراً في أداء النواب منفردين، يصل لمرحلة التخلي عن الأمانة التي حملهم اياها ناخبيهم. وفي هذه الحالة يفضل للنائب الاستقالة من عضوية مجلس النواب بدلاً من التخلي طواعية عن دوره الرقابي.

  كما تأمل جمعية الشفافية ان يصدر مجلس النواب القوانين المتعلقة بتشكيل هيئة مستقلة لمكافحة الفساد و إصدار قانون لحماية الشهود والمبلغين بحالات الفساد وقانون حق الحصول على المعلومات، تنفيذاً لبنود اتفاقية الأمم المتحدة لمكافحة الفساد التي صادقت عليها مملكة البحرين وأودعت مستندات التصديق لدى الأمم المتحدة.

ولا يفوت الجمعية مطالبة مجلس النواب القادم بالعمل على إصدار قانون للجمعيات الأهلية أكثر تطوراً وبما يواكب العمل الأهلي المتطور في البحرين ومنح مزيد من حرية عمل منظمات المجتمع المدني، وذلك بالتنسيق والتعاون مع مؤسسات المجتمع المدني في البحرين وأهمية الأخذ بملاحظات مجموعة الشفافية التي رفعتها لمعالي رئيس مجلس النواب في دورته السابقة.


For any press enquiries please contact

Sharaf Al Mosawi
(+937) 17811677
.(JavaScript must be enabled to view this email address)

Latest

Support Transparency International

The theme for the 18th edition of the International Anti-Corruption Conference (IACC) is announced

Building on the priorities set out in the Panama Declaration, the 18th IACC in Denmark from 22 to 24 October 2018 will move the pledge of acting together now to concrete action.

A new home for our corruption research

Transparency International is excited to announce the launch of the Knowledge Hub, a dedicated online space for our research.

Pardon me? Presidential clemency and impunity for grand corruption

Recent events in Brazil and Peru have shone a spotlight on the issue of presidential pardons in cases of grand corruption. Read more to find out the best practices that legislators can use to ensure that pardons are not abused for political purposes.

Stopping Dirty Money: the Global Effective-O-Meter

As of December 2017, global effectiveness at stopping money laundering stands at 32% effectiveness.

Corruption in the USA: The difference a year makes

A new survey by Transparency International shows that the US government has a long way to go to win back citizens’ trust.

Anti-Corruption Day 2017: Empowering citizens’ fight against corruption

The 9 December, is Anti-corruption Day. A key part of Transparency International’s work is to help people hold their governments to account. Have a look at what we've been doing around the world!

Digital Award for Transparency: Honouring digital initiatives to fight corruption

The Digital Award for Transparency awards individuals and civil society organisations who have developed digital technology tools used to fight corruption. The award aims at strengthening and promoting existing initiatives that promote good governance through three categories: Open Data, Citizen Engagement and Anti-Corruption Tools.

Social Media

Follow us on Social Media

Would you like to know more?

Sign up to stay informed about corruption news and our work around the world