الجمعية البحرينية للشفافية تدعو المرشحين لتبني برامج مكافحة الفساد ضمن برنامجهم الانتخابي

Issued by Bahrain Transparency Association



  تعتبر الجمعية البحرينية للشفافية إن مهمة مكافحة الفساد يجب ان تكون من ضمن أولى أولويات مجلس النواب في دورته القادمة، التي ستبدأ قبل نهاية هذا العام. ويعتبر مجلس النواب هي الجهة التي خولها الدستور مراقبة أداء السلطة التنفيذية. وحيث ان الأعضاء المرشحين يعتبرون الممثلين لناخبيهم. لذلك تدعو الجمعية البحرينية للشفافية ان يتضمن برنامج المرشحين تعهد بالعمل على مكافحة الفساد، والإصرار على متابعة تنفيذ توصيات ديوان الرقابة المالية والإدارية التي وردت في تقاريره السابقة، وتدعوا الشفافية، استخدام النواب للأدوات الدستورية في مراقبة اداء السلطة التنفيذية الممثلة في مسائلة الوزراء في أدائهم كل في مجال اختصاصه. إن تخلي النواب بشكل طوعي عن ممارسة هذا الدور الذي منحهم اياه الدستور يعتبر عيباً ومثلماً كبيراً في أداء النواب منفردين، يصل لمرحلة التخلي عن الأمانة التي حملهم اياها ناخبيهم. وفي هذه الحالة يفضل للنائب الاستقالة من عضوية مجلس النواب بدلاً من التخلي طواعية عن دوره الرقابي.

  كما تأمل جمعية الشفافية ان يصدر مجلس النواب القوانين المتعلقة بتشكيل هيئة مستقلة لمكافحة الفساد و إصدار قانون لحماية الشهود والمبلغين بحالات الفساد وقانون حق الحصول على المعلومات، تنفيذاً لبنود اتفاقية الأمم المتحدة لمكافحة الفساد التي صادقت عليها مملكة البحرين وأودعت مستندات التصديق لدى الأمم المتحدة.

ولا يفوت الجمعية مطالبة مجلس النواب القادم بالعمل على إصدار قانون للجمعيات الأهلية أكثر تطوراً وبما يواكب العمل الأهلي المتطور في البحرين ومنح مزيد من حرية عمل منظمات المجتمع المدني، وذلك بالتنسيق والتعاون مع مؤسسات المجتمع المدني في البحرين وأهمية الأخذ بملاحظات مجموعة الشفافية التي رفعتها لمعالي رئيس مجلس النواب في دورته السابقة.


For any press enquiries please contact

Sharaf Al Mosawi
(+937) 17811677
.(JavaScript must be enabled to view this email address)

Latest

Support Transparency International

Everything you need to know about the 18th International Anti-Corruption Conference (#18IACC)

The #18IACC will take place from 22-24 October in Copenhagen, Denmark under the theme Together for Development, Peace and Security: Now is the Time to Act. Get the latest info and updates here!

Risky business: Europe’s golden visa programmes

Are EU Member States accepting too much risk in their investor migration schemes?

Future Against Corruption Award 2018

TI is calling on young people across the globe to join the anti-corruption movement. People between the age of 18 and 35 are invited to submit a short video clip presenting their idea on new ways to fight corruption. Three finalists will be invited to Berlin during the International Anti-Corruption Day festivities to be awarded with the Future Against Corruption Award. Apply today!

The Azerbaijani Laundromat one year on: has justice been served?

In September last year, a massive leak of bank records from 2012 to 2014 showed that the ruling elite of Azerbaijan ran a $3 billion slush fund and an international money laundering scheme. One year on, has enough been done to hold those involved to account?

Right to information: knowledge is power

The right to information is vital for preventing corruption. When citizens can access key facts and data from governments, it is more difficult to hide abuses of power and other illegal activities - governments can be held accountable.

Paradise lost among Maldives dodgy land deals

Should tourists run for cover as a storm of corruption allegations sweeps across the Maldives?

Foreign bribery rages unchecked in over half of global trade

There are many losers and few winners when companies bribe foreign public officials to win lucrative overseas contracts. In prioritising profits over principles, governments in most major exporting countries fail to prosecute companies flouting laws criminalising foreign bribery.

Social Media

Follow us on Social Media