الشفافية الدولية تدين الاعتداء على فرعها الوطني في اليمن من قبل أفراد شرطة

Issued by Transparency International Secretariat



 الشفافية الدولية تدين الاعتداء يوم الأحد على أعضاء المجموعة اليمنية للشفافية والنزاهة -  الفرع الوطني لمنظمة الشفافية الدولية في اليمن (YTTI) في إطار حملتهم ضد الفساد.

إعتدى أفراد الشرطة يوم ٢٤ نوفمبر/ تشرين الثاني بينما كان المتطوعين يستمعون لإفادات المواطنين على الرشوة في قطاع الشرطة في العاصمة صنعاء.

أتي الاعتداء في إطار حملة جديدة مستهدفة برفع التوعية في قطاع الأمن.

رفع ضابط شرطة سلاحه الألي على مجموعة تتكون من 18 متطوع و موظف بالفرع الوطني بينما حاول ضابط أخر أخذ كاميرا التصوير المرافقة للحملة بالقوة.

انتهت المشادة بالتلفظ بألفاظ نابية ومحاولة الاعتداء على المتطوعين من الشباب.

كانت هناك جهود التنسيق مع وزارة الداخلية لمكافحة الفساد. لكن هذا الحادث الأخير في سلسلة من المكالمات المهددة والخطف وحتى هجوم عنيف على أعضاء YTTI .

تطالب الشفافية الدولية السلطات اليمنية إلى الامتثال بالتزاماتهما بموجب المادة 13 من اتفاقية الأمم المتحدة لمكافحة الفساد ، التي تدعو الدول الأطراف إلى تعزيز مشاركة المجتمع المدني في مكافحة الفساد ، بما في ذلك من خلال نشر المعلومات عن الفساد .

يأتي هذا الاعتداء الأخير بعد هجوم في مايو/ايار عندما مسلح مجهول أطلق نارعلى منسق المشاريع YTTI قاسم اللامي حيث أصيب بجروح خطيرة. وكان اللامي قد تحدث علنا ضد الفساد - مازال المعتدي حر إلى الأن.

كانت المجموعة يوم الاحد تجري حملة جديدة بعنوان "خلي رزقك حلال" التي وافقت و ساعدت في تنسيقها وزارة الداخلية ، وتشمل الشرطة والمسؤولين العسكريين من جميع الرتب وضع الملصقات في الأماكن العامة و التي تتضمن مراكز الشرطة والعمل مع YTTI للتوعية عن الرشوة. 


For any press enquiries please contact

فريد فريد
المنسق الاعلامي للشرق الأوسط و شمال أفريقيا
T: + 49 30 34 38 20 666
E: .(JavaScript must be enabled to view this email address)

Latest

Support Transparency International

The theme for the 18th edition of the International Anti-Corruption Conference (IACC) is announced

Building on the priorities set out in the Panama Declaration, the 18th IACC in Denmark from 22 to 24 October 2018 will move the pledge of acting together now to concrete action.

A new home for our corruption research

Transparency International is excited to announce the launch of the Knowledge Hub, a dedicated online space for our research.

Pardon me? Presidential clemency and impunity for grand corruption

Recent events in Brazil and Peru have shone a spotlight on the issue of presidential pardons in cases of grand corruption. Read more to find out the best practices that legislators can use to ensure that pardons are not abused for political purposes.

Stopping Dirty Money: the Global Effective-O-Meter

As of December 2017, global effectiveness at stopping money laundering stands at 32% effectiveness.

Corruption in the USA: The difference a year makes

A new survey by Transparency International shows that the US government has a long way to go to win back citizens’ trust.

Anti-Corruption Day 2017: Empowering citizens’ fight against corruption

The 9 December, is Anti-corruption Day. A key part of Transparency International’s work is to help people hold their governments to account. Have a look at what we've been doing around the world!

Digital Award for Transparency: Honouring digital initiatives to fight corruption

The Digital Award for Transparency awards individuals and civil society organisations who have developed digital technology tools used to fight corruption. The award aims at strengthening and promoting existing initiatives that promote good governance through three categories: Open Data, Citizen Engagement and Anti-Corruption Tools.

Social Media

Follow us on Social Media

Would you like to know more?

Sign up to stay informed about corruption news and our work around the world