الشفافية الدولية تدين الاعتداء على فرعها الوطني في اليمن من قبل أفراد شرطة

Issued by Transparency International Secretariat



 الشفافية الدولية تدين الاعتداء يوم الأحد على أعضاء المجموعة اليمنية للشفافية والنزاهة -  الفرع الوطني لمنظمة الشفافية الدولية في اليمن (YTTI) في إطار حملتهم ضد الفساد.

إعتدى أفراد الشرطة يوم ٢٤ نوفمبر/ تشرين الثاني بينما كان المتطوعين يستمعون لإفادات المواطنين على الرشوة في قطاع الشرطة في العاصمة صنعاء.

أتي الاعتداء في إطار حملة جديدة مستهدفة برفع التوعية في قطاع الأمن.

رفع ضابط شرطة سلاحه الألي على مجموعة تتكون من 18 متطوع و موظف بالفرع الوطني بينما حاول ضابط أخر أخذ كاميرا التصوير المرافقة للحملة بالقوة.

انتهت المشادة بالتلفظ بألفاظ نابية ومحاولة الاعتداء على المتطوعين من الشباب.

كانت هناك جهود التنسيق مع وزارة الداخلية لمكافحة الفساد. لكن هذا الحادث الأخير في سلسلة من المكالمات المهددة والخطف وحتى هجوم عنيف على أعضاء YTTI .

تطالب الشفافية الدولية السلطات اليمنية إلى الامتثال بالتزاماتهما بموجب المادة 13 من اتفاقية الأمم المتحدة لمكافحة الفساد ، التي تدعو الدول الأطراف إلى تعزيز مشاركة المجتمع المدني في مكافحة الفساد ، بما في ذلك من خلال نشر المعلومات عن الفساد .

يأتي هذا الاعتداء الأخير بعد هجوم في مايو/ايار عندما مسلح مجهول أطلق نارعلى منسق المشاريع YTTI قاسم اللامي حيث أصيب بجروح خطيرة. وكان اللامي قد تحدث علنا ضد الفساد - مازال المعتدي حر إلى الأن.

كانت المجموعة يوم الاحد تجري حملة جديدة بعنوان "خلي رزقك حلال" التي وافقت و ساعدت في تنسيقها وزارة الداخلية ، وتشمل الشرطة والمسؤولين العسكريين من جميع الرتب وضع الملصقات في الأماكن العامة و التي تتضمن مراكز الشرطة والعمل مع YTTI للتوعية عن الرشوة. 


For any press enquiries please contact

فريد فريد
المنسق الاعلامي للشرق الأوسط و شمال أفريقيا
T: + 49 30 34 38 20 666
E: .(JavaScript must be enabled to view this email address)

Latest

Support Transparency International

Asylum for Sale: Refugees say some U.N. workers demand bribes for resettlement

A 7-month investigation found reports of UN staff members exploiting refugees desperate for a safe home in a new country. By Journalists for Transparency reporter Sally Hayden. 

The trillion dollar question: the IMF and anti-corruption one year on

The International Monetary Fund (IMF) has made public commitments and adopted a new framework to address corruption - we check how the IMF is progressing with this one year later.

Three years after the Panama Papers: progress on horizon

The explosive Pulitzer Prize-winning global media project known as the "Panama Papers" turned three years old, and there are many reasons to celebrate.

Call for papers: the Global Asset Registry workshop – Paris, July 1-2

ICRICT, the World Inequality Lab project, Tax Justice Network, and Transparency International are co-hosting a workshop to develop the framework for a Global Asset Registry in Paris on July 1-2. The organisers wish to invite original, high-quality papers for presentation.

Troika Laundromat signals a different kind of financial crisis

The Troika Laundromat investigation shines a spotlight on a cast of new and familiar characters in the ongoing saga surrounding flows of dirty money through the world’s financial system.

الأبعاد الخطيرة للتعديلات الدستورية المقترحة في مصر

يتأهب نواب البرلمان المصري للمصادقة على سلسلة من التعديلات الدستورية، التي ستؤدي في حال تمريرها إلى ترسيخ مزيد من السلطة بيد الرئيس، وتنصيب الجيش مجددا كأعلى سلطة في البلاد.

The alarming message of Egypt’s constitutional amendments

Parliamentarians in Egypt look set to approve a series of constitutional amendments this week that, if passed, would consolidate power in the office of the president, while restoring the military as the ultimate authority in the country.

Восточная Европа и Центральная Азия: слабая система сдержек и противовесов

Индекс восприятия коррупции (ИВК) за этот год представляет печальную картину касательно мер по борьбе с коррупцией в Восточной Европе и Центральной Азии. За несколько лет в этом регионе был достигнут очень незначительный прогресс в борьбе с коррупцией.

Social Media

Follow us on Social Media