وضع حد للفساد من أجل حماية حقوق الإنسان في السودان

Issued by Transparency International Secretariat



برلين ، 14 يونيو 2019 اعتبرت منظمة الشفافية الدولية أن أحكام الفساد التي صدرت وتم الإعلان عنها اليوم ضد الرئيس السوداني السابق المخلوع  عمر البشير يجب أن تكون الخطوة الأولى في عمليةٍ لكافحة الفساد التي تقوم على المؤسسات الديمقراطية واحترام حقوق الإنسان، فبينما تقوم السلطات في السودان بمقاضاة الفاسدين دون السماح لهم بأي فرصة للإفلات من العقاب، يجب عليها أيضاً ضمان الظروف التي تتيح للمواطنين التعبير عن صوتهم في تقرير مستقبلهم.

كان الجيش السوداني قد أطاح بالبشير في شهر أبريل/ نيسان في أعقاب احتجاجات عامة واسعة النطاق ضد حكمه، والتي تأجّجت جزئياً بسبب الغضب من الفساد المُتفشّي. وفقاً لمؤشر مُدركات الفساد لعام 2018، يُعاني السودان من سادس أعلى مستوى للفساد في القطاع العام في العالم. تم العثور على أكثر من 113 مليون دولار أمريكي نقدًا في منزل البشير بعد الإطاحة به.

ففي الأسابيع الأخيرة، أوردت تقارير عدة انتهاكات صارخة لحقوق الإنسان وفظائع ارتكبها الجيش السوداني وعليه تدعو منظمة الشفافية الدولية إلى مقاضاة جميع مرتكبي الانتهاكات العنيفة لحقوق الإنسان.

وقالت كندة حتر، المنسقة الإقليمية للشرق الأوسط وشمال أفريقيا في منظمة الشفافية الدولية: "إن الوضع في السودان يمكن أن يؤدي إلى سنواتٍ من عدم الاستقرار والعنف، الأمر الذي من شأنه بالضرورة ترسيخ مستويات الفساد المُروّعة القائمة بالفعل هناك. البلد بحاجةٍ إلى فترة من الاستقرار لبناء مؤسسات ديمقراطية وأنظمة للحوكمة الرشيدة واستعادة ثقة الشعب في الحكومة. وتُعدّ حماية الناشطين وتوفير فضاءٍ آمن للمجتمع المدني أمراً حاسماً للغاية في هذا الصدد. سيؤدي الحكم العسكري طويل الأجل إلى تدمير احتمال إقامة المؤسسات التي يحتاج إليها السودان لمكافحة الفساد وحماية حقوق الإنسان ".


For any press enquiries please contact

Michael Hornsby
E: .(JavaScript must be enabled to view this email address)
T: +49 30 34 38 20 666

Latest

Support Transparency International

Support Us

Power for Nigeria’s people

Bribery in electricity supply ruins livelihoods, but Nigeria’s residents are speaking out.

The terrible consequences of police corruption in South Africa

What do we do when those mandated to protect us are serving other interests than public safety and security? In South Africa, police corruption leaves the public exposed to high rates of crime, and causes distrust of the police service while allowing crime to flourish.

Why do DRC citizens report such high levels of corruption?

People's experiences with corruption in the DRC are far worse than in most other African countries. Why is corruption so prevalent in the DRC, why is bribery so commonplace and why do two thirds of citizens feel powerless?

Three ways to stop money laundering through real estate

Around the world, buying property is a favourite method for the corrupt to launder their ill-gotten gains. However, there are concrete measures that make it significantly more difficult for the corrupt to stash their dirty money in real estate.

Announcing the theme for the 19th edition of the International Anti-Corruption Conference (IACC)

Designing 2030: Truth, Trust & Transparency

Protecting Africa’s wildlife from corruption

When they deliberate over amendments to the global wildlife trade regime, CoP18 must address impunity for illegal timber trafficking in Africa as a matter of high priority.

How the US can help Mongolia get to grips with corruption

A series of bi-lateral meetings and a proposed trade agreement present an opportunity for the US to promote rule of law and an independent judiciary in Mongolia.

Blood diamonds and land corruption in Sierra Leone

A community in Sierra Leone has created powerful short videos documenting their experiences of corruption, forced evictions and a botched resettlement programme at the hands of a multinational diamond mining company.

Countries must be more transparent when investigating transnational corruption

Supervisory and justice systems should be transparent and accountable so that the public can assess their performance.

Resilient institutions

Reducing corruption is an important component of the sustainable development agenda, and one that all state parties have an obligation to address. Although corruption is often thought of as a ‘third-world problem’, institutions in the Global North play an important role in the corruption cycle, and are therefore an essential part of the solutions.

Social Media

Follow us on Social Media