يجب على الحكومات العربية تعزيز دور القضاء و نزاهة الأنظمة الحوكمية

Issued by Transparency International Secretariat



 

في مؤتمر الشفافية الدولية تحت عنوان "العدالة و المسائلة الاجتماعية " الذي عقد أمس ، إتفق المشاركون أن يجب على الحكومات العربية تعزيز دور القضاء و نزاهة الأنظمة الحوكمية.  

 

المشاركون تضمنوا ممثلين من المجتمع المدني و مسؤولين حكوميين و من القطاع الخاص و اكاديميين و صحفيين، طالبوا من الحكومات العربية لتعزيز قدرات المجتمع في مكافحة الفساد. هذه القدرات مبنية على أركان رئيسية تشمل استقلالية القضاء و البرلمان و الاعلام والقطاع الخاص. 

 

كانت هذه الطاولة المستديرة الاولى في سلسلة حلقات حوارات إقليمية في الشرق الأوسط و شمال أفريقية تسعى لانتهاز هذه الفرصة التاريخية في المجتمعات العربية في إطار تغيير سياسي و إقتصادي يطالب فيه ملايين من المواطنين بتطبيق فعال لمسائل العدالة الاجتماعية.  

 

شارك في الحوار مجموعة من الخبراء منهم رمزي نزهة  (عضو مجلس إدارة هيئة مكافحة الفساد الاردني) و د/ ناصر الصانع ( رئيس مجموعة البرلمانيين الدوليين ضد الفساد) و صباح حمامو (نائبة رئيس التحرير قسم الاقتصاد بجريدة الأهرام المصرية) و فاهم بقدوس (صحفي و ناشط تونسي) و قام بدور المحلل  د/ عزمي الشعيبي  (مفوض ائتلاف أمان لمكافحة الفساد في فلسطين) و نسقت الحوار بثينة كامل (إعلامية و مرشحة للرئاسة المصرية سابقاً).

 

خرجت هذه الجلسة بمجموعة توصيات عملية تحث الحكومات العربية على إستقلال و شفافية القضاء وسلطة القانون و دور المجتمع المدني في المسائلة الاجتماعية. إتفق المشاركون على عشرون توصية أساسية لمستقبل المنطقة و من أهمهم :

 

١. تمكين المواطنين في الحق في الوصول على المعلومات 

٢. تمكين مؤسسات المجتمع المدني 

٣. حماية المبلغين و الشهود و الصحفيين في قضايا الفساد

٤. استقلالية هيئات مكافحة الفساد 

 

الفساد هو سوء استغلال السلطة لتحقيق مكاسب شخصية و يشكل قضية هامة للمنطقة في إطار الربيع العربي .قالت أروى حسن ، مديرة العلاقات الخارجية الاقليمية للشرق الاوسط و شمال أفريقيا ، "الجديد في هذا الحوار اننا تخطينا مرحلة سياسات العمل في مجال مكافحة الفساد للتركيز على توصيات ملموسة التي بتطبيقها تؤدي إلى تحسين حياة  هؤلاء الذين يعانون كثير من الفساد ".

في هذه الفترة تطالب الشعوب من حكومتها علاقة مميزة بالشفافية و المسائلة و المشاركة في الحياة السياسية عن طريق إصدار قانون حرية تداول المعلومات. هذه التوصيات تشكل استراتيجية فعالة في المكافحة الاقليمية ضد الفساد. يجب من الحكومات العربية أن تتعاون مع منظمات المجتمع المدني و القطاع الخاص و لا يمكن الحصول على التغيير المستدام بدون تعاون جدي و فعال بين الحكومة و المواطن. 


For any press enquiries please contact

فريد فريد
المنسق الاعلامي للشرق الأوسط و شمال أفريقيا
الشفافية الدولية
ت: 650 20 38 34 30 49 +
ب. ا: .(JavaScript must be enabled to view this email address)

Latest

Support Transparency International

Everything you need to know about the 18th International Anti-Corruption Conference (#18IACC)

The #18IACC will take place from 22-24 October in Copenhagen, Denmark under the theme Together for Development, Peace and Security: Now is the Time to Act. Get the latest info and updates here!

Risky business: Europe’s golden visa programmes

Are EU Member States accepting too much risk in their investor migration schemes?

Future Against Corruption Award 2018

TI is calling on young people across the globe to join the anti-corruption movement. People between the age of 18 and 35 are invited to submit a short video clip presenting their idea on new ways to fight corruption. Three finalists will be invited to Berlin during the International Anti-Corruption Day festivities to be awarded with the Future Against Corruption Award. Apply today!

The Azerbaijani Laundromat one year on: has justice been served?

In September last year, a massive leak of bank records from 2012 to 2014 showed that the ruling elite of Azerbaijan ran a $3 billion slush fund and an international money laundering scheme. One year on, has enough been done to hold those involved to account?

Right to information: knowledge is power

The right to information is vital for preventing corruption. When citizens can access key facts and data from governments, it is more difficult to hide abuses of power and other illegal activities - governments can be held accountable.

Paradise lost among Maldives dodgy land deals

Should tourists run for cover as a storm of corruption allegations sweeps across the Maldives?

Foreign bribery rages unchecked in over half of global trade

There are many losers and few winners when companies bribe foreign public officials to win lucrative overseas contracts. In prioritising profits over principles, governments in most major exporting countries fail to prosecute companies flouting laws criminalising foreign bribery.

Social Media

Follow us on Social Media