منظمة الشفافية الدولية تحذر من أن الإعلان الدستوري في مصر يشكل خطرا على الديمقراطية

Issued by Transparency International Secretariat



تحذر منظمة الشفافية الدولية من أن يشكل الاعلان الدستوري الذي أصدره الرئيس المصري محمد مرسي أمس، مركزية للسلطة التنفيذية وهي خطوة تعرقل الاصلاحات الديمقراطية التي تسعى إليها مصر بعد الثورة. 

وتطلب منظمة الشفافية الدولية من الرئيس المصري احترام مبدأ استقلالية القضاء لضمان تطبيق القانون على جميع المصرين على حد سواء. 

وحيث أن الركن الأساسي من أركان بناء دولة ديمقراطية قوية هو الفصل بين السلطات القضائية والتشريعية والتنفيذية بحسب نظام النزاهة الوطني المصري والذي أعدته المنظمة لعام ٢٠٠٩، نؤكد أن تعزيز استقلالية القضاء  من الأولويات الأساسية في مكافحة الفساد و لابد من حمايته. لذا فإنه يجب أن يتم التأكيد على ضرورة الاستمرار في تحقيق المطالب الإيجابية للربيع العربي. 

وتطلب منظمة الشفافية الدولية - منظمة المجتمع المدني الدولية التي تقود جهود مكافحة الفساد، من الرئيس المصري محمد مرسي أن يعيد النظر في قراره ,ان يحافظ على استقلالية القضاء ومبدأ الفصل بين السلطات لضمان دولة تحافظ على توازن بين حقوق وحريات المواطنين في دولة ديمقراطية. 


 

 

 


For any press enquiries please contact

للاستفسارات الإعلامية الرجاء الإتصال

فريد فريد
المنسق الاعلامي للشرق الأوسط و شمال أفريقيا
+49 30 34 38 20 666 : الهاتف 
.(JavaScript must be enabled to view this email address) :  ب . ا

Latest

Support Transparency International

Land rights in Georgia: the stench of corruption

This is the story of how Transparency International’s Advocacy and Legal Advice Centre in Georgia helped a group of villagers win a legal battle against local authorities who had stolen their land.

How corruption affects climate change

Corruption and climate change are closely intertwined.

The secret is out: US$2.7 billion of São Paulo property linked to offshore companies

Our investigation into the real estate market in São Paulo shows how easy it is to hide more than US$2.7 billion worth of property behind shell companies.

Clean contracting at work: an example from Vilnius

The Neris Riverside development is part of a wider initiative to promote clean contracting across Europe – all told, we're monitoring 17 major public contracts worth nearly €1 billion.

A year after Panama Papers, is enough being done to stop illicit finance?

The Panama Papers revealed a global web of secret companies and stealthy crooks hiding stolen wealth, but one year on the corrupt still find it too easy to shift illegal assets and sustain criminally luxurious lifestyles.

Fighting land corruption in Sub-Saharan Africa: Widows tell their story

See a short film created by Ghanaian widows evicted from their land who decided to organise and challenge official indifference.

Corruption in Asia Pacific: what 20,000+ people told us

We spoke to nearly 22,000 people about their recent experiences with corruption in 16 countries and territories in the Asia Pacific region. See what they revealed.

Social Media

Follow us on Social Media

Would you like to know more?

Sign up to stay informed about corruption news and our work around the world