
 
 
 
 
 

 
IPYS/TILAC AWARD  
JURY STATEMENT 

 
The jury for the fifth edition of the Prize for Best Investigative Journalism Report on 
Corruption, organised annually by Instituto Prensa y Sociedad (IPYS) and 
Transparency International for Latin America and the Caribbean (TILAC), under the 
auspices of the Open Society Institute, declares: 
 
1. We have reviewed numerous high-quality investigations among 175 entries 
received, a sign that the press in Latin-America has improved in fulfilling its monitoring 
role. At the same time, there is a broader range of themes, including new topics such 
as corruption in unions and the use of public funds to manipulate the media. 
 
2. After reviewing the materials submitted (articles published in 2006), the jury decided 
unanimously that the first prize of US $25,000 will be shared by two winners: a series 
of investigative articles from “Semana”, a Colombian newsmagazine and another 
series published in “Correio Braziliense”, a daily newspaper in Brazil. Its authors are: 
 
―Lúcio Vaz , from “Correio Braziliense” whose investigation exposed a scheme to 
divert millions in public funds through the fraudulent procurement of ambulances in 
several Brazilian states. The process was managed- per further investigations by the 
authorities- by a criminal organisation with the complicity of several members of 
congress and public officials. Vaz’s initial stories, based on his own research, helped to 
expose one of the biggest cases of parliamentary corruption in the history of Brazil. 
 
―Marta Ruiz, Tadeo Martínez, Ricardo Calderón, Carlo s Eduardo Huertas, 
Adriana Echeverry, Alejandro Santos, Alfonso Cuella r, Cristina Vélez, Elber 
Gutiérrez, María Alejandra Villamizar and Armando N eira,  from “Semana”, who 
persistently investigated and reported to disclose the links between Colombia’s 
paramilitary and the country’s political sectors as well as its crimes and influence over 
important public institutions. This jury wishes to highlight “Semana’s” initiative and 
follow-up on the phenomenon known as “parapolitics”, which has had multiple severe 
consequences and caused upheaval in Colombia.  
 
3. The jury grants second place, with a prize of US $5,000, to the persistence and 
investigative excellence of Miguel Ramírez, a journalist with “El Comercio”, a daily 
newspaper in Lima, Peru, for his exposure of a drug-trafficking network led by 
Fernando Zevallos, currently in jail largely due to the 12-year investigation undertaken 
by Ramírez. 
 
4. Third place went to Martín Rodríguez and Jennifer Paredes, from “Prensa Libre”, a 
daily newspaper in Guatemala, for exposing vote-buying in exchange for public works 
carried out between the government and most of the 158 deputies in congress. Their 
investigation brought to light the deputies’ share of public works worth millions, which 
were awarded directly without a bidding process. 
 
5. The jury gave special mentions to the following work by other finalists listed by 
country, in alphabetical order: 



 
ARGENTINA  
 
“El hombre del millón de pesos” (The man worth 1 mi llion pesos) , by María O’ 
Donnell, from “Noticias” magazine, which showed that the Argentine government used 
official advertisement to favour one of President Néstor Kirchner’s friends ― his former 
driver― who with public financing, managed to establish a media company for 
government advertisement and personal enrichment. 
 
“Venta de órganos en el mercado negro” (Sale of org ans on the black market) , by 
Claudio Savoia, from “Clarín”, a daily newspaper, whose reporting discovered at least 
two surgeons who illegally sold and transplanted the kidneys of poor people to patients 
paying fortunes to receive them. Health authorities and public officials were involved in 
the organ trafficking scheme. 
 
“La fraudulenta privatización de la seguridad vial en la comuna de Luján de 
Cuyo” (The fraudulent privatization of road securit y in the town of Luján de 
Cuyo) , by Jorge Fernández Rojas, from “Diario Los Andes”, a daily newspaper, 
uncovered a scheme to directly award road security service to the Ecom Chaco, a 
state-owned company. Ecom Chaco was in fact a front for third party enterprises which 
were awarded public service concessions without going through bidding processes, as 
required by law. 
 
“Así soborna Macri a la prensa con plata de todos” (How Macri bribes the media 
with everyone’s money) , by Roberto Caballero and the investigative team at 
“Veintitrés” magazine, which disclosed the process through which a candidate’s 
campaign staff tried to bribe one media outlet by offering it advertising from a municipal 
bank in exchange for favourable coverage. 
 
"El Caso Skanksa" (The Skanksa Case) , by Carlos Russo and Damián Glanz, from 
“Perfil“, a daily newspaper, for their work revealing a fraudulent system of tax evasion, 
concealment of illegitimate payments and overcharging, as was the case with the 
Swedish company Skanska, which was involved in a project to expand an oil duct grid. 
 
BRASIL  
 
“Horário eleitoral” , by Eduardo Faustini and Guilherme Azevedo from “Fantástico”, a 
programme airing on the TV Globo network. The report showed that Osvaldo Pereira, a 
candidate for governor in the state of Goiás, tried to sell TV time which was freely 
granted to him by the state according to the electoral finance legislation in the country.  
 
“Una investigación sobre la lista de las 10 mil obr as de dos gobernadores” (An 
investigation about the list of 10,000 works by two  governors) by Fábio 
Vasconcellos and Carla Rocha, from the daily newspaper “O Globo”, which revealed 
that the former governor of Rio de Janeiro state, Rosinha Garotinho, and former 
governor Anthony Garotinho announced 10,000 public works presumably finalised 
during their terms, although many never left the planning stage on paper, were badly 
executed or remained unfinished. 
 
COLOMBIA 
 
“El Gran zarpazo” (The Great Paw), by Carlos Eduardo Huertas and Fabio Posada, 
from “Semana” magazine, which revealed that the “Caja Nacional de Previsión Social” 
(the national fund for state pensioners) was awarding millions in illegal pension and 
indemnity payments. Public officials, judges, lawyers and pensioners were involved in 
this fraudulent process. 



 
COSTA RICA 
 
"El fondo fantasma de las compañías reaseguradoras y los pagos a una empresa 
del ex presidente Miguel A. Rodríguez" (The ghost f und of re-insurance 
companies and payments to a company of former presi dent Miguel A. 
Rodriguez’s) , by Gianinna Segnini, Vanessa Loaiza and Mauricio Herrera, from La 
Nación, a daily newspaper, showed how companies that act as intermediaries in the 
allocation of re-insurance from the “Instituto Nacional de Seguros” (National Insurance 
Institute) increased, without explanation, the amount of the premiums to insure the 
infrastructure of the Instituto Costarricense de Electricidad. This was done by creating 
a capacity-building ‘ghost’ fund without state supervision and cheques that were paid to 
an investment firm controlled by then Costa Rican President, Miguel Ángel Rodríguez. 
 
ECUADOR 
 
"Los jugosos negocios de la cúpula de la Iglesia Ca tólica" (The juicy businesses 
on the cusp of the catholic church) , by Arturo Torres and Jean Cano, from El 
Comercio, a daily newspaper, which exposed the undervalued purchase of 135 
properties from the “Conferencia Episcopal Ecuatoriana” (Ecuadorean Episcopal 
Conference) by a state bank undergoing liquidation, Filanbanco. The deal benefited the 
ecclesiastic community and private parties, at the state’s expense. 
 
PARAGUAY 
 
"Publicitaria presidencial en Paraguay" (Presidenti al advertisement in Paraguay) , 
by Mabel Rehnfeldt and Sandra López, from the daily newspaper “ABC Color”, 
uncovered the existence of an advertisement agency ― in which Paraguay’s President 
Nicanor Duarte is a shareholder. The agency manages all publicity related to 
Paraguay’s First Lady and other important public accounts thanks to direct awarding of 
the accounts by making exceptions to rules and without applying any controls.  
 
PERÚ 
 
"Estafa en la Carretera a Cabana" (Theft on the roa d to Cabana) , by Graciela 
Villasís, from “La Ventana Indiscreta”, a television show on “Frecuencia Latina” 
channel, which disclosed corruption and illicit fees charged by the military in relation to 
construction of a road leading to Cabana, the hometown of former president Alejandro 
Toledo.  
 
Río de Janeiro, 18 June, 2007 
Tina Rosenberg 
Marcelo Beraba 
Gustavo Gorriti 
Michael Reid 
Gerardo Reyes 
 
 


